En el CCC del carrer San Ferran, exposiccio: Diàlegs (vol.1), de Lourdes de la Villa i Rafael Tormo i Cuenca

activitat2590

Noticies ONDA3/Redaccio.- Diàlegs és el títol d’una sèrie d’exposicions basades en converses amb artistes que posen en relació produccions d’art contemporani de dos territoris geogràfics: el basc i el valencià. Emprant el vídeo com a base del treball curatorial s’han elaborat entrevistes, tant en suport paper com en vídeo, que aprofundeixen en la comprensió de les obres i mostren als artistes en el seu context. D’aquesta forma, en apropar-nos a la sala d’exposicions, podrem trobar no només les obres realitzades sinó també als artistes parlant del seu treball.

Aquesta primera edició acull “Somni de l’Observador” de l’artista basca Lourdes de la Villa, que es va exposar parcialment a la sala Rekalde (Bilbao) entre el 15 de maig i el 18 d’abril de 2014 i, per primera vegada de manera íntegra, a la sala Portalea d’Eibar (Guipúscoa) entre el 6 i el 29 de març de 2015, juntament amb el treball de l’artista valencià Rafael Tormo i Cuenca “Implosió Impugnada 22: Estat de setge; gest de col·leccionar, exposada per primera vegada a l’Antic Ajuntament d’Alberic (Ribera Alta) entre el 7 de novembre i 5 de desembre de 2014.

L’exposició articula un eix territorial inusual, ja que actualment les produccions culturals se circumscriuen a les comunitats autònomes o bé superen els seus límits autonòmics per dependre de l’eix estatal. Comença aquí aquesta petita cartografia d’una perifèria territorial que trascendeix els seus límits i estableix un diàleg a través de les obres dels seus creadors.

Aquesta vertebració de territoris parteix d’habitar llocs la relació dels quals amb el seu entorn és més directa que en entorns urbans i metropolitans. Es tracta de posar en relació aquests llocs per reconéixer discursos artístics vinculats amb una exploració del territori i una relació amb allò social més integrals.

La saturació de les grans urbs i els problemes que planteja la profunda crisi sistèmica del capitalisme han provocat, en gran mesura, que la cultura, avui, haja d’allotjar-se a la perifèria. Des de Beneixida i Barrika, indissolublement vinculats a València i Bilbao respectivament, es creen realitats ben diferents, tot i que hereves d’un llenguatge comú i d’una forma particular d’entendre i representar el món.

Les obres de Lourdes de la Villa són la base d’una reflexió des del plànol científic que tracta d’aillar els processos de percepció, representació i memòria d’un entorn físic. És quelcom que habitualment ha explicat el fenomen de la representació però que, segons les seues pròpies reflexions, cada vegada més apareix fonamentat sobre les bases del corrent de pensament constructivista.

Rafa Tormo
desenvolupa tres artefactes per a entendre la nostra relació amb els objectes i els canvis que estem experimentant en la nostra relació impersonal, que resulten en la transformació de la nostra relació amb el món físic. Alhora, tracta d’explorar la potència d’aquestes coses i com afecten la cultura que vivim i ens ajuden, de vegades, a repensar i criticar allò que ens envolta, o a hegemonitzar més encara allò que ens condiciona per un “estar” en el món d’una forma més alliberada.

Amb la col·laboració de la sala Portalea – Eibarko Udala(Ajuntament d’Eibar).

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *